Výkonný riaditeľ PO CAR Karol Gaál: Som styčným dôstojníkom medzi prevádzkou a majiteľom
V PO CARE nie ste nováčikom. Na akej pozícii ste pôsobili do vymenovania funkcie riaditeľa?
Od roku 1997 som sa staral o systémy a pôsobil som na IT pozícii Správcu. Poznám tu doslova všetky káble a procesy. Celé dianie som videl z úzadia. Od roku 2019 sme s pánom Berezným začali viac diskutovať o problémoch. Snažil som sa popri práci pomáhať s procesmi, ktoré som vedel, že by mohli fungovať lepšie. Veľa sme komunikovali. Zapracovali sme nové myšlienky, ktoré fungovali.
Všetko vyústilo v prvej vlne pandémie. Nevedeli sme, čo sa deje, čo nás čaká. Vtedy sme sa s ohľadom na jeho zdravie dohodli, že sa stiahne do úzadia a ja budem jeho fyzicky zástup, osobne dohliadať na fungovanie firmy.
Až o niečo neskôr došlo k zmene štruktúry a bol som ustanovený, ako Výkonný riaditeľ. Baťovský systém rozdelenia na strediská sa nám osvedčil. Máme vedúcich stredísk, ktorí komunikujú medzi sebou. Ja som styčný dôstojník medzi nimi a majiteľom. Šéf naďalej určuje smerovanie firmy, ale nemusí riešiť bežné prevádzkové a technické záležitosti. Práve ten nadhľad pomáha pri strategickom rozhodovaní.
Vždy ste sa zaujímali o informačné technológie?
Som absolventom Technickej univerzity v Košiciach roku 1992 ako konštruktér elektrických strojov a prístrojov. Obe veľké spoločnosti, kde som sa po škole vedel zamestnať po revolúcii skončili a preto som sa musel chytiť iného remesla. Už počas školy som sa zaujímal o počítače. Postupne som si našiel cestu do IT. Otvorilo mi to aj ďalšie obzory vo firemných procesoch v nadväznosti na riadenie.
Aký bol uplynulý rok z Vášho pohľadu, ako riaditeľa?
Bol to turbulentný rok. Zažili sme si pandémiu. Nevedeli sme, do čoho ideme. Tak, ako hovorí pán Berezný, vyplavilo to charakter. Ukázalo to v ľuďoch všetko dobré, ale aj to zlé. Učili sme sa za pochodu. Prispôsobovali sme sa opatreniam. Snažili sme sa minimalizovať ekonomické dopady na prevádzkovú činnosť.
Autosalóny boli do druhej polovice apríla zatvorené. Ako na tom bol servis? Podarilo sa Vám reagovať na opatrenia?
V roku 2020 sme mali reálne zatvorené len týždeň. Ak hovoríme o servise. Bolo to počas prvej vlny, keď sa celé Slovensko zatvorilo. Zakrátko sa ukázalo, že servisy nemôžu byť zatvorené. Opravujeme množstvo vozidiel napojených na kritickú infraštruktúru a tá musela fungovať. Niekedy sme sa cítili bezmocní. Chceli sme pomôcť s opravou, ale nedalo sa. Našťastie to trvalo len týždeň.
Odvtedy sme mali otvorené. Samozrejme, s opatreniami a s obmedzenými otváracími hodinami. To bolo jediné, čo nás v tom čase držalo finančne nad vodou, keďže predajne boli zatvorené. Autosalóny sa otvorili až neskôr, spustili sme online predaj. Zákazník si mohol nakonfigurované vozidlo objednať. Predajcovia boli klientom k dispozícií.
Mali zamestnanci možnosť využívať prácu z domu? Ako sa to osvedčilo?
Homeoffice sa u nás neosvedčil z niekoľkých dôvodov. Jedným z nich je, že celé pripojenie do firmy, resp. do fabrík je prísne chránené. Predajca sa doma mohol pripojiť, ale nedostal sa do systémov, s ktorými pracuje. Z domu mohol maximálne odpovedať na e-maily a telefonovať. Importéri vo veľkej miere dbajú na kyberochranu a ja to chápem. Nám to prinášalo viac komplikácii, ako úžitku.
Trúfnete si odhadnúť, kedy by ste sa mohli aspoň čiastočne dostať na čísla „spred korony“?
Momentálne dobiehame zameškané. Je všeobecne známe, že je nedostatok čipov. Autá máme prešpikované elektronikou a bez čipov ich nie je možné vyrobiť. Tlak v automotive fungoval vždy, ale už môžeme na rovinu hovoriť o definícii časových období „pred covidom“, počas neho a uvidíme, čo bude po ňom. Pandémia nás všetkých zmenila. Zmenilo sa nákupné správanie zákazníkov, procesy aj faktory nákupného rozhodovania.
Ako hodnotíte vývoj automobilového trhu po uvoľnení pandemických opatrení?
Všetky opatrenia boli nasmerované na zníženie mobility a v auto-moto sa to prejavilo najviac. Proces výroby auta je tak komplexný, že sa síce dá zastaviť zo dňa na deň, ale rozbeh trvá výrazne dlhšiu dobu. Pozastavené dodávateľské a subdodávateľské siete potrebujú čas a financie na obnovu. V tomto období všeobecne pociťujeme následky výrobného výpadku fabrík. Je nedostatok materiálu, čo ma za následok nedostatok áut v skladoch. Ak sa momentálne zákazník rozhodne zakúpiť si vysnívané vozidlo, jednoznačne odporúčame konfiguráciu podľa predstáv.
Je spoločnosť po prvej a druhej vlne pripravená na zvládanie podobných situácií v budúcnosti?
Vieme, čo môžeme posilniť na úseku predaja, ale náš krízový manažment je smerovaný viac na servis a služby s tým súvisiace. Doba je pretechnizovaná. V rodinách už nemávame jedno, ale hneď 2 a viac vozidiel. Máme poučenie zo skladu náhradných dielov a zastupiteľnosti ľudí. Stalo sa nám, že nám vypadli všetci skladníci a pre celú firmu zostali dvaja. To znamenalo, že predajcovia museli ráno vypomáhať objednávať, prijať tovar a pomôcť skladu, aby sme zabezpečili chod servisu. Trpeli sme aj nedostatkom prijímacích technikov, museli sme improvizovať. Bolo to pre nás náročné a preto sme urobili oparenia, aby k podobným situáciám nedochádzalo.
Elektromobilita je budúcnosťou dopravy. Postupne sa rozbieha aj na Slovensku. Akú časť z predaja vozidiel už tvoria elektrické vozidlá v porovnaní so spaľovacími motormi?
Spaľovacie motory sú stále v kurze. Je po nich dopyt, idú vo väčšej miere. Ale pomaly nám rastie aj počet zákazníkov, ktorí sa vybrali ekologickejšou cestou. Zo skúseností sú to ľudia, ktorí už majú premyslené, kde budú nabíjať. To býva najčastejší argument v rozhodovacom procese. Vo väčších mestách to nebýva problém, lebo rýchlonabíjačky sú už na každom väčšom parkovisku a v obchodnom centre. Nad logistikou je potrebné sa zamyslieť pri trasách mimo mesto. Snažíme sa byť pripravení, lebo vieme, že výroba a predaj elektrických vozidiel je budúcnosťou automobilového priemyslu.
S dopytom po elektrovozidlách sa určite prejavil záujem aj o servisné úkony spojené s hybridným, resp. plne elektrickým motorom.
Áno, v najbližšom čase budeme mať u nás najvyššiu radu mechanikov s označením L3 a certifikátom na elektrické vozidlá. Chlapci absolvovali školenia aj preskúšania. Budeme vedieť batériu nielen demontovať, vymeniť a poslať na opravu, ale opravovať ju priamo u nás.
Odporučili by ste zákazníkom elektrické vozidlo?
Ak majú vyriešenú logistiku nabíjania, tak určite áno. Je to o tom mať premyslené a vopred naplánované úkony súvisiace s dobitím batérie. Aj tento segment však napreduje. Ceny klesajú a kapacity batérie rastú.
Čo aktuálne vnímate ako Vašu firemnú výhodu oproti konkurencii?
Som s firmou spojený dlho a preto viem o slabinách, ale poznám aj kvality. PO CAR je etablovaná spoločnosť, ktorá si za tých skoro 27 rokov niečím prešla. Veľa dokázala. Je tu už stabilný personál, o ktorí sa môžeme oprieť a svoju snahu smerujeme na zákazníka. Nechceme ísť bezhlavo za ziskom. Chceme zákazníka, ktorý počúva, keď sa mu veci vysvetlia a chápe, že obchod je vzájomný úkon a obaja jeho účastníci by mali byť spokojní.
Je niečo, čo by ste chceli odkázať zamestnancom a zákazníkom PO CARu?
Zamestnancom veľa elánu do práce. Poznáme sa dlhé roky, aj keď možno teraz na mňa pozerajú inak. Verím, že som pre nich stále ten istý Karol, ktorý som bol. Snažím sa mať rovnaký prístup, aj keď to možno niekedy navonok vyzerá inak. Dôvodom je, že už veci vnímam vo väčších súvislostiach a s predstihom. Zákazníkom želám hlavne zdravie a verím, že nám zachovajú priazeň. Len spoločne dokážeme posúvať PO CAR ďalej na vyššiu úroveň.
Spracovala: Jana Peregrinová
Foto: Viktor Zamborský, archív PO CAR, s.r.o.
Vždy najaktuálnejšie informácie zo sveta PO CARU nájdete na sociálnych sieťach. Sledujte nás na Facebooku a Instagrame. Lajkujte, komentujte, zdieľajte. #pocarpresov #naposledypeso