Hmlovky – áno, alebo nie? A ak, tak kedy?
Predné hmlovky slúžia vodičovi, aby mu v zlej viditeľnosti zlepšili výhľad na krajnice vozovky.
Svietia totiž bližšie, než klasické stretávacie svetlá, pričom ich lúč sa rozpíja viac do široka. Preto sa často hmlovky používajú ako "odbočovacie" svetlá. V extrémnej hmle alebo pri veľmi hustom snežení ich dokonca oceníte aj s vypnutými stretávacími svetlami (musíte však mať aktivované aspoň "parkovačky", inak sa vám hmlovky nepodarí zapnúť). Vtedy sa svetlo z hlavných svetlometov neodráža od vločiek alebo hmly rovno pred vami, ale pozeráte sa priamo na cestu osvietenú hmlovkami akoby zospodu. Než dorazí na vozovku svetlo z hmloviek, stretne oveľa menej vločiek, takže sa menej rozptýli.
Zadné hmlovky slúžia na to, aby ste zvýraznili vaše vozidlo.
Nezlepšujú váš výhľad a neprinášajú vám žiaden priamy prospech. Aj keď je fakt, že zákon dovoľuje používanie hmloviek v daždi, snehu, hmle a za zníženej viditeľnosti, treba myslieť na ľudí okolo vás a vcítiť sa do ich kože. Hmlovky totiž za vami idúce autá nepríjemne oslepujú a ich svetlo sa v hmle "rozpíja", čím ďalej obmedzuje viditeľnosť. Cez deň, keď kontrast nie je taký veľký, tento problém nastáva zriedka. Situácia je najhoršia v tme, keď sa vám hmlovka pred vami idúceho vozidla "vypáli do očí" a aj keď sa vám ho podarí predbehnúť, pár sekúnd zostanete slepí. Paradoxne, málokedy býva taká hustá hmla, aby v tme nebolo včas vidieť klasické obrysové zadné svetlá. Tie sú vo väčšine prípadov postačujúce.
Aké sú teda jednoduché pravidlá?
Predné hmlovky používajte, keď je naozaj hustá hmla alebo tak husto sneží, že nevidíte poriadne na okraje vozovky.
Zadné hmlovky používajte v noci len ak ste na ceste sami alebo ste poslední v kolóne, aby vás videlo potenciálne rýchlo prichádzajúce auto zozadu. V opačnom prípade iba oslepujete vodičov za vami. Cez deň ich môžete používať aj v hustej hmle pri jazde na diaľnici, alebo keď sa vplyvom dažďa či mokrej vozovky za vami vytvára veľmi hustý vodný "sprej".
Principiálne predné hmlovky slúžia vám.
To znamená, že ak vám reálne nepomôžu k lepšiemu výhľadu, nezapínajte ich. Zbytočne tým oslepujete oproti idúcich vodičov. K ľuďom, ktorí prednými hmlovkami svietia len tak, pre imidž: cez vaše svetlá nemusí zbadať oprotiidúce auto jamu na ceste alebo chodcu na priechode. Preto si hmlovky nechajte na tuningové zrazy alebo parkoviskové pózovanie, kde nikomu nič nehrozí.
Zadné hmlovky odporúčame používať skôr cez deň
na diaľnici a na rýchlostných cestách, kde hrozí, že za vami ide výrazne rýchlejšie auto a keď vás neskoro zbadá, nemusí stihnúť zabrzdiť. Pri veľmi hustej hmle môžete samozrejme hmlovku spustiť aj v noci, dokonca aj v meste. Tu by sme sa však odporúčali riadiť jednoduchým pravidlom: Len čo za sebou zreteľne vidíte auto, hmlovku si vypnite!!! Ak vidíte vy jeho, vidí aj on vás a už ho na seba nemusíte upozorňovať. Pre bezpečnosť cestnej premávky je dostačujúce, ak svieti hmlovkami "posledný v rade". Samozrejme, môže sa stať, že si hmlovku omylom necháte zapnutú. Všímajte si vtedy signály od vodičov okolo vás. Ak na vás blikajú alebo zapínajú/vypínajú pred vami hmlovky, asi vám chcú niečo naznačiť.
Ak sa vám tieto rady zdajú zložité, riaďte sa aspoň jednoduchým pravidlom: ak vám je nepríjemné, keď hmlovky používajú vodiči okolo vás, nepoužívajte ich. Prispejete tým k väčšej pohode na cestách, lepšiemu výhľadu ľudí okolo vás a tým pádom aj k bezpečnejšej premávke. A to chceme snáď všetci, nie? :)
Zdroj: Volkswagenblog.sk
Vždy najaktuálnejšie informácie zo sveta PO CARU nájdete na sociálnych sieťach. Sledujte nás na Facebooku a Instagrame. Lajkujte, komentujte, zdieľajte. #pocarpresov #naposledypeso